Ett aktiebolag ger en tydlig struktur för affärsverksamheten och kan erbjuda flera fördelar såsom begränsat ansvar för ägarna. Processen för att starta ett aktiebolag kräver att du följer specifika lagar och regler, inklusive att upprätta bolagsordningen, registrera företaget hos Bolagsverket och betala in det initiala aktiekapitalet.
Att starta ett aktiebolag innebär att ditt bolag blir en egen juridisk person, och för att göra det måste du följa några steg:
Processen för att starta ett aktiebolag
1. Företagskonto hos banken
Kontakta din bank för att öppna ett speciellt konto för ditt företag, antingen online eller gå till ditt lokala kontor. Du behöver sätta in minst 25 000 kronor som startkapital. Kom ihåg att ett privat aktiebolag kan ha mellan en och högst 200 ägare.
2. Registrera ditt företag på verksamt.se
Använd den digitala tjänsten på verksamt.se för att registrera ditt företag. Kostnaden för registreringen är 1 900 kronor om du gör det online, annars är det 2 200 kronor.
- Skapa stiftelseurkunden: Stiftare, det vill säga de som startar aktiebolaget, måste inkluderas i stiftelseurkunden. Alla stiftare måste underteckna stiftelseurkunden vilken ska visa vilka stiftare som är involverade, antalet aktier varje stiftare har, samt priset eller investeringen per aktie.
- Skapa bolagsordningen: Bolagsordningen är företagets regelbok med detaljer om verksamhetstyp, adress, aktiekapital, bolagsstämmoplats och kallelser.
- Koppla ditt bankintyg och ange företagets konto: Du kommer att få ett bankintyg från din bank, antingen i digital eller fysisk form. Detta intyg måste du sedan anmäla till Bolagsverket för att identifiera ditt företags bankkonto.
- Teckna och betala aktierna: Personer som tecknar aktier betalar vanligtvis samma pris per aktie, även om olika priser är tillåtna. Betalningen görs genom överföring av pengar till det angivna bankkontot hos Bolagsverket eller genom överföring av egendom till aktiebolaget.
- Bolagsverket registrerar företaget: När du har anmält företaget och betalat avgiften till Bolagsverket kommer företaget att tilldelas ett organisationsnummer och kan börja sin verksamhet. Du har en tidsfrist på sex månader att genomföra registreringen från det datum då stiftelseurkunden skapas.
3. Anmäl verklig huvudman
När du startar ett företag behöver du ange vem som är den verkliga huvudmannen för företaget. Den verkliga huvudmannen är den person som har den verkliga makten över företaget. Det kan vara genom att äga en stor del av företaget eller genom att ha kontroll över vilka som sitter i styrelsen.
Inom fyra veckor efter att du har registrerat ditt företag måste du göra en anmälan om vem den verkliga huvudmannen är. I denna anmälan måste du ge information om hur den verkliga huvudmannen som kontrollerar företaget.
4. Företagsförsäkring
Du kan teckna olika typer av försäkringar för olika ändamål. Till exempel kan du försäkra dig mot skador som du orsakar andra, mot skador på eller stöld av egendom, eller mot avbrott i verksamheten om något skulle hända.
Om du har anställda som är täckta av kollektivavtal inkluderas de ofta i företagets försäkringar. Det är viktigt att ha rätt försäkringar på plats för att skydda både ditt företag och dina anställda från oväntade händelser och kostnader.
För att underlätta denna process kan du få hjälp från ett företag som tar hand om hela proceduren och du behöver bara betala Bolagsverkets avgift på 1 900 kr.
Förklaring av stiftelseurkund
Stiftelseurkund bevisar beslutet att starta aktiebolaget och måste undertecknas av alla stiftare. Detta dokument skickas in till Bolagsverket och får inte vara äldre än sex månader.
Stiftelseurkunden innehåller viktig information såsom datum för aktiebolagets start, beloppet som ska betalas för varje aktie, fördelningen av aktier mellan stiftarna, samt personuppgifter för styrelseledamöter, styrelsesuppleanter, revisorer, revisorssuppleanter och lekmannarevisorer.
Dessutom inkluderas ett förslag på företagsnamn, hur eventuell överkurs (när aktierna betalas till ett högre belopp än aktiekapitalet) ska fördelas, samt möjligheten att betala aktierna med apportegendom istället för pengar.
Bolagsordning
Bolagsordning är ett kompletterande dokument som beskriver hur aktiebolaget ska fungera och organiseras. Det fungerar som ett komplement till stiftelseurkunden och ger ytterligare regler och riktlinjer för bolagets verksamhet.
Bolagsordningen innehåller vanligtvis bestämmelser som rör styrelsens befogenheter, beslutanderätt för bolagsstämman och dess regler, fördelning av vinst och förlust, samt hur ändringar i bolagsordningen kan genomföras. Dessutom inkluderas övriga bestämmelser som styr bolagets övergripande verksamhet. Det är avgörande att tydligt och noggrant formulera både stiftelseurkunden och bolagsordningen för att uppfylla lagkraven och skapa en stabil grund för det kommande aktiebolagets struktur och funktion.
Fördelar med Aktiebolag
Fördelarna med att välja ett aktiebolag inkluderar att ägaren och bolaget betraktas som separata juridiska enheter, vilket skyddar din privata ekonomi. Du kan också ta ut lägre beskattad utdelning om företaget genererar vinst.
AB jämfört med enskild firma
Jämfört med en enskild firma ger ett aktiebolag ett mer formellt och professionellt intryck och har tydligare gränser mellan privat och företags ekonomi. Enskild firma har personligt betalningsansvar och kräver ingen investering för att starta, medan aktiebolag har ett kapitalkrav på minst 25 000 kr. Det kan vara klokt att söka professionell rådgivning innan du startar och om du behöver ytterligare hjälp, finns det företag som kan underlätta processen.
Bolagsjämförelse
Aktiebolag | Enskild firma | |
Juridisk person | ||
Antal ägare | Minst en person | En person |
Ägarnas ansvar | Bolaget är ansvarigt | Personligt betalningsansvar |
Beskattning | Bolaget beskattas för vinsten. | Ägaren skattar på den vinst som görs |
Årsredovisning och revisor | Bolaget: F-skatt Ägarna: A-skatt | F- eller FA-skatt |
Skatteformer | Årsredovisning, Revision för stora företag | Endast årsbokslut |
Kapitalkrav | 25 000 kr | Inget |